[GajderiaNews] Obraz / Obiekt w The FLAG Art Foundation

 

 

Z okazji swojego 10-lecia The FLAG Art Foundation w Nowym Jorku prezentuje dziełą artystów: Sarah Crowner, N. Dash, Sam Moyer, Julia Rommel i Erin Shirreff, 23 lutego - 19 maja 2018 r., na 10. piętrze. Wystawa obejmuje nowe i najnowsze prace pięciu nowojorskich artystów współczesnych, którzy czerpią ze spuścizny Ellswortha Kelly w swoich różnorodnych praktykach. Obraz / Obiekt pokrywa się z wystawą The FLAG Ellsworth Kelly, której kuratorem jest Jack Shear, na jej 9 piętrze. 

 

 

Tytuł wystawy odnosi się do frazy używanej przez Ellswortha Kelly'ego (1923-2015) do opisu „Window, Museum of Modern Art, 1949”  pierwszego dzieła, w którym połączył wiele reliefowych paneli, tworząc jeden obraz: "Jest to replika okno, które nie istnieje ani jako okno, ani jako obraz, ale jako obraz-obiekt ... spłaszczenie form na obrazach kondensuje wzrok i przedstawia trójwymiarowy świat zredukowany do dwóch wymiarów. Nowy kierunek Kelly'ego, który ostatecznie stał się kamieniem węgielnym jego twórczości, zaburzyło tradycyjną relację między rysunkiem a przedmiotem i zaowocowało uproszczonym językiem wizualnym. Crowner, Dash, Moyer, Rommel i Shirreff stosują podobną taktykę formalną jak Kelly, ale każdy z nich obejmuje inne techniki artystyczne, aby podkreślić charakterystyczne podejścia do budowy, materialności. 

 

 

 

 

Sarah Crowner integruje powtarzające się kształty i wzory - często w nasyconych, podstawowych kolorach - w graficzne kompozycje, które przywołują ostry obraz, modernistyczny design i produkcję tekstyliów. Koronkowa mozaika płyt z surowego i malowanego płótna nawiązuje do tradycji rzemieślniczych, takich jak pikowanie, szycie i kolaż. "To sposób na tworzenie formy poprzez łączenie materiałów" - mówi Crowner o swoim twórczości, którego używa, aby zwiększyć wrażliwość na dane dzieło. "Są to naprawdę przedmioty bardziej niż obrazy" 

Monochromatyczne , ułożone w stosy płótna N. Dasha zamykają dotykowe zaangażowanie artysty w świat. Przekartkowane warstwy, zaprawy, farby i grafitu, aby stworzyć tekstury, które podkreślają naturalne pęknięcia, zmarszczki i niedoskonałości materiału pod spodem. Skośne na krawędziach obrazy te obracają się pomiędzy dwoma i trzema wymiarami i uznają „historyczne znaczenie” ich materiału w tworzeniu struktury.

Nowo utworzone „Coenties Slip” i „Spencertown" Sama Moyera, oba z 2018, odnoszą się do lokalizacji w Nowym Jorku, gdzie Kelly mieszkał i pracował przez całą swoją karierę. „Rye”, 2018, który uzupełnia tryptyk, reprezentuje miejsce o osobistym znaczeniu dla Moyera. Artystka w swojej twórczości łączy w sobie malarskie płótna i regeneruje w nie fragmenty granitu, marmuru i kamienia wapiennego, wykorzystując swoje zdolności od rzeźby klasycznej po projekt kuchni - w abstrakcje pól barwnych, które odnoszą się do idei pracy i piękna. 

Julia Rommel łączy fizyczne ślady budowy z obrazami, które tworzą proces, kolor i elementy przypadku. Geometria, grzbiety i pęknięcia w płaszczyznach monochromatycznych są rezultatem ciągłego rozciągania, malowania, i znów ponownego rozciągania płótna lnianego na różnie przeskalowanych prętach. „Rommel's The Unbelievers” z  2016, jest bezpośrednio inspirowany czarną i białą fotografią Kelly'ego i stosuje podobną strategię o wysokim kontraście, kanciaste kształty, które podkreślają formy architektoniczne. 

Erin Shirreff bada możliwości reprezentacji obiektów trójwymiarowych poprzez fotografię, malarstwo, rzeźbę i wideo. Katalog rzeźb Shirreffa, „21 parts” z 2016, składa się z ręcznie wykonanych cylindrów, łuków, nieregularnych klocków i wielu innych kształtów, zmontowanych masowo, aby stworzyć kompaktowy tryb życia. Artysta fotografuje podobne elementy rzeźbiarskie i drukuje je w wielkoformatowym formacie; to przesunięcie skali i medium przekształca obiekty intymne jako monumentalne lub architektoniczne.

Foto/Źródło: flagartfoundation.org, artdaily.com