Banksy przyznał, że jedno z jego największych wybryków nie poszło zgodnie z planem

  • 23 października 2018

Brytyjska artystka street art, wywołał sensację w świecie sztuki, niszcząc jedno ze swoich obrazów przez urządzenie do cięcia papieru ukryte w ramie, tuż po sprzedaży na aukcji Sotheby’s, 6 października 2018 roku. Aukcja zakończyła się kupnem tego dzieła za 1 042 000 funtów (1,4 mln dolarów, 1,2 mln euro, 5 mln zł).  Eksperci twierdzą, że „Girl with Balloon” jest prawdopodobnie warta jeszcze więcej, ponieważ wydarzenie wywołał poruszenie w mediach na całym świecie, które sprawiło że ponownie doceniono sztukę performance.

Wszystkich dręczy pytanie: dlaczego tylko połowa obrazu prześlizgnęła się przez niszczarkę? Czy było to głębsze znaczenie? Czy Banksy – którego tożsamość znana jest tylko wybranej grupie lojalnych przyjaciół – próbowała powiedzieć nam coś, czego wciąż nie pojmujemy?

Ukrywający się artysta przyznał, na wideo opublikowanym na jego koncie na YouTube, odpowiedź jest znacznie prostsza. Po prostu obraz utknął!
„Na próbie zadziałało za każdym razem”, napisał na końcu trzy minutowego klipu pokazującego jak ćwiczył wysyłanie identycznego obrazu przez niszczarkę w ramce. Cała rzecz zniszczenia przepłynęła bardzo prosto.

 

 

Materiał filmowy z wydarzenia:
Samo nagranie wideo było klasycznym, bankowym dziełem sztuki politycznej, wyśmiewającym całą zdarzenie. Pokazał białego mężczyznę ubranego w czarne ubranie, instalujący niszczarkę w fantazyjnej ramę. Klip następnie przełączył się na potajemnie sfilmowany materiał z londyńskiej aukcji. Popijających szampana mężczyźni w garniturach i kobiety w błyszczącej biżuterii, oglądają obraz, a aukcjoner Sotheby wychwala jego zalety. Akcja aukcji zostaje wznowiona, a tempo wideo przyspiesza, ponieważ koncentruje się na wzbudzających lęk uczestnikach, którzy patrzą, jak cena licytacji rośnie. Wkrótce młotek aukcyjny spada, a ekstremalne zbliżenie pokazuje anonimowe naciśnięcie małego urządzenia zdalnego sterowania, brzmiące jak otwierane drzwi garażu. Zaczyna piszczeć, a niszczący się wizerunek zapada się w ramie. Osoby znajdujące się w pokoju potrzebują dwóch lub trzech sekund, aby je zauważyć, a następnie zaczynają wyciągać telefony, aby uchwycić ten moment na filmie.
Sam licytator nie mówi nic i kontynuuje mechanicznie przewracane przed nim strony, oglądając obraz zamieniony w papierowe spaghetti.
Pozostaje bez odpowiedzi pytanie, czy Sotheby’s znalazła się na próbie?
Twarz aukcjonera wydaje się wskazywać na coś na pograniczu niepokoju i zaskoczenia.

Zarówno Sotheby’s, jak i artysta pozwalają, by ta tajemnica wisiała w powietrzu.

Źródło: artdaily .com
Foto: charminginenout.info
Film: banksyfilm